Program wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZY
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 35
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
im. ANNY DYMNEJ
W KRAKOWIE
WSTĘP
"W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej
człowiekiem [...], umiał być bardziej nie tylko z drugim, ale i dla drugich"
JAN PAWEŁ II (1980)
Wychowanie należy do podstawowych pojęć w pedagogice, jest jednak bardzo różnie rozumiane i ujmowane w szerszym lub węższym zakresie. Na rzeczywistość wychowawczą przedszkola składają się celowe oddziaływania pedagogiczne, a także wpływy środowiska. Ta rzeczywistość mieści się w pojęciu wychowania, używanym w najszerszym tego słowa znaczeniu. T. Wujek pisze: "Przez wychowanie rozumie się całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka i przygotowujących go do życia w społeczeństwie”. Dla współczesnej pedagogiki wychowanie to świadome, zamierzone i specyficzne działania osób (wychowawców), których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości jednostki (wychowanka).
W węższym znaczeniu - wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, a przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. J. Dewey powiedział: "(…) przedszkolne życie powinno wyrastać stopniowo z życia domowego (...), powinno podejmować i kontynuować zachowania, z którymi dziecko oswoiło się już w domu".
Proces wychowania musi odbywać się w określonych warunkach, dzięki którym zaspokojone zostaną wszystkie potrzeby rozwojowe dzieci. Jedną z podstawowych potrzeb, bez zaspokojenia, której nie możemy mówić o efektywnym procesie wychowywania jest potrzeba bezpieczeństwa. W każdym działaniu, które jest podejmowane w Przedszkolu staramy się zaspokajać potrzebę bezpieczeństwa oraz eliminować wszelkie zagrożenia i niebezpieczeństwa.
Eliminacja zagrożeń, przeciwdziałanie niebezpieczeństwom oraz zapewnianie zdrowych i higienicznych warunków do rozwoju, zabawy, nauki, to szeroko pojęte działania profilaktyczne.
Według W. Okonia profilaktyka, to ogół działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi. W pedagogice oznacza zapobieganie powstawaniu u dzieci niepożądanych przyzwyczajeń i postaw, błędów w uczeniu się lub postawie ciała. W tym znaczeniu profilaktyka oznacza wszelkie pożądane oddziaływanie pedagogiczne, wytwarzając wartościowe cechy, jednocześnie zapobiega powstawaniu cech niepożądanych lub ich utrwaleniu się (W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998, s. 315-316.).
Zadaniem Przedszkola jest wyposażyć dziecko w umiejętność przewidywania zagrożeń oraz unikania ich. Ponadto ważną kwestią jest nauczyć dziecko różnych sposobów radzenia sobie z trudną sytuacją.
Program wychowawczo - profilaktyczny ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej i wychowawczej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych. Ma on za zadanie określać, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania czy zachowania są pożądane, aby dziecko umiało funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi. Program ten ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach pochodzących ze świata ludzi i zwierząt oraz wyposażyć je w umiejętność radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu u dzieci postaw odpowiedzialności za życie własne oraz innych. Tylko kreatywna realizacja działań nauczyciela i rodziców o charakterze wychowawczo - profilaktycznym umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi im funkcjonowanie w środowisku.
II. CELE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY:
Celem głównym Programu Wychowawczo - Profilaktycznego Przedszkola nr 35 z oddziałami integracyjnymi im. Anny Dymnej w Krakowie jest stwarzanie bezpiecznych i higienicznych warunków do pełnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami twórczymi i intelektualnym w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
- Kształtowanie podstawowych postaw moralnych; uczuciowość, tolerancja, sprawiedliwość, odpowiedzialność i życzliwość.
- Zapoznawanie z prawami i obowiązkami dziecka.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
- Uświadamianie dzieciom czyhających zagrożeń, wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
- Kształcenie umiejętności skutecznego radzenia sobie z w sytuacji zagrożenia.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka.
- Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
- Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
- Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
- Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
1. METODY PRACY:
- Przyswajanie –metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
- Odkrywanie - metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów – „Burza mózgów „, inscenizacja;
- Przeżywanie - metody aktywizujące: pokaz, drama, wystawa -ekspozycja;
- Działanie - metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy.
2. FORMY PRACY:
- w małych zespołach;
- z całą grupą;
- indywidualnie z dzieckiem; oraz
- czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.,
- spacery i wycieczki,
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim,
- udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, quizach, turniejach.
3. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
- sale zabaw dla każdej grupy;
- program wychowania przedszkolnego realizowany przez nauczycielki;
- pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw;
- wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw;
- ogród przedszkolny.
IV. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- Poszanowania jego godności osobistej;
- Poszanowania własności;
- Opieki i ochrony;
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- Akceptacji jego osoby.
W naszym przedszkolu dziecko ma prawo do:
- Zaspokajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
- Zdrowego jedzenia;
- Zaspokajania ciekawości i poznawania otaczającej go rzeczywistości;
- Badania i odkrywania;
- Kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
- Rozwijania swoich zainteresowań i własnych możliwości twórczych;
- Decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań;
- Poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
- Zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- Przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
- Nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
- Zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
- Nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy sam nie ma na nią ochoty;
- Po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
- Umieć dzielić się z kolegami atrakcyjnymi zabawkami;
- Szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
- Zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
- Nie przeszkadzać odpoczywającym;
- Poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Rodzice mają prawo do:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju placówki oraz planów pracy w danym oddziale;
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, stałych kontaktów z nauczycielem według potrzeb;
- Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy dziecku;
- Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy opiekuńczo – wychowawczej przedszkola;
- Uczestnictwa w przeprowadzanych formach diagnozowania potrzeb w zakresie opieki, wychowania i nauki dziecka;
- Uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w ramach oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko, według zgłoszonych przez niego potrzeb oraz w zajęciach prowadzonych ze specjalistami na terenie placówki;
- Aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola i oddziału, do którego uczęszcza jego dziecko;
- Uczestniczenia w zebraniach rodziców, podejmowaniu decyzji służących dobru ogółu dzieci;
- Służenia pomocą opiekuńczą podczas planowanych wyjazdów i wycieczek.
Rodzice mają obowiązek:
- Przestrzegania Statutu Przedszkola i regulaminów obowiązujących w przedszkolu;
- Zaopatrzenia dziecka w niezbędne przybory i pomoce;
- Respektowania uchwał organu prowadzącego, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
- Przyprowadzać dziecko w zadeklarowanych godzinach i punktualnie odbierać z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, zgłoszoną pisemnie.
- Dopilnować, aby dziecko w momencie przyprowadzenia do przedszkola zostało objęte opieką przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola;
- Po odebraniu dziecka z grupy przez rodzica lub opiekuna, rodzic lub opiekun zobowiązany jest do sprawowania opieki nad dzieckiem również na terenie obiektu przedszkolnego lub ogrodu;
- Kontrolowania przedmiotów przynoszonych przez dziecko do przedszkola z domu, w szczególności tych z różnych względów niebezpiecznych, np. leków, ostrych przedmiotów, zapałek itp.;
- Informowania o przyczynach dłuższych nieobecności dziecka w przedszkolu, w szczególności o chorobach zakaźnych oraz zmianach numerów telefonicznych;
- Zapoznawania się z informacjami i ogłoszeniami zamieszczanymi przez nauczycieli na tablicach ogłoszeniowych;
- Rodzice dziecka podlegającego spełnianiu obowiązku przedszkolnego obowiązani są dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić jego regularne uczęszczanie na zajęcia;
VI. ZADANIA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA NR 35 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. ANNY DYMNEJ W KRAKOWIE
Nauczyciel:
- Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi:
współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
włącza rodziców w życie przedszkola;
- Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i jest odpowiedzialny za jej efekty.
- Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka.
- Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.
- Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Dba o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich.
- Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
- Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej,
- Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
- Codziennie sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi.
- Prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami.
- Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe.
- Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.
- Współtworzy dobrą atmosferę pracy w Przedszkolu.
- Przestrzega podstawowych zasad BHP i ppoż. oraz dyscyplinę pracy.
VII. SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
- rozmowy i dyskusje;
- rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
- czytanie opowiadań związanych z sytuacjami społecznymi;
- omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
- stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczność jego respektowania; (Załącznik 1);
- ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania obowiązujących zasad.
W stosunku do rodziców:
- zapoznanie z Programem Wychowawczo - Profilaktycznym Przedszkola nr nr 35 z oddziałami integracyjnymi im. Anny Dymnej w Krakowie oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
- zaopiniowanie Programu Wychowawczo - Profilaktycznego;
- realizowanie programu w domu przez rodziców;
- organizowanie dla rodziców warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu;
- udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
W stosunku do nauczycieli:
- prowadzenie zajęć koleżeńskich;
- wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć;
- integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko.
VIII. STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI
BĄDŹ KULTURALNY:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam) |
Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach, Dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.) Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, poczta, itp.) |
Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym. |
Zapraszanie babci i dziadka na uroczystości przedszkolne, Występy w Domu Opieki |
Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych. |
Utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd. |
Jest serdeczne dla innych osób (dorosłych, kolegów) |
Uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa. |
Dba o porządek wokół siebie. |
Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie zabawek, układanie książek. Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce. Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu ( papiery wrzucamy do kosza, nie niszczymy drzew, krzewów). |
Słucha, kiedy inni mówią, mówi, kiedy inni słuchają. |
Rozmowy z dziećmi na temat zasad savoir-vivr’u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach. |
Nie mówi z pełnymi ustami. |
Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia. |
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Bawi się zgodnie z rówieśnikami. |
Zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie. |
Szanuje cudzą własność. |
Interesowanie się pracami swoich kolegów, dostrzeganie trudu włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów. |
Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych. |
Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby. |
Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp. |
Rozumienie, że inni mają potrzebę uczestniczenia w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy i w związku z tym dzielenie się nimi. |
Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, nie przedrzeźnia, nie przezywa. |
Dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa , przezywania, dokuczania- rozumienie przeżyć z tym związanych. |
Pomaga potrzebującym kolegom. |
Opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują. |
KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów. |
Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich: posługiwanie się umiarkowanym głosem, mądre rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, podporządkowanie się dyżurnemu np. w łazience, ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów, reagowanie na umówiony sygnał np. kończący zabawę. |
Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancja. |
Słuchanie utworów literackich; sytuacje edukacyjne, scenki dramowe – nazywanie cech charakteru głównych postaci. |
Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach. |
Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych; Zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym np. darcie papieru, dmuchanie na bibułkę przyczepioną do nosa, zgniatanie gazety; Poznawanie wzorców właściwego zachowania – postawa nauczyciela, postaci z literatury. |
Prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów. |
Uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki; poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych. |
Unika kłamstwa |
Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych. Podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach. |
Rozróżnia prawdę od fałszu; dobro od zła. |
Rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych, Podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań, Układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków. |
Mówi o swoich uczuciach |
Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, Prowadzenie rozmów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z uczuciami drugiej osoby. |
POZNAJ TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Kultywuje tradycje swojej rodziny. |
Pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny. |
Pamięta o uroczystościach rodzinnych, |
Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych itp. |
Jest dumne z kraju, w którym mieszka. |
Uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej ( zajęcia, każda nadarzająca się okazja) – jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, Poznawanie mapy Polski, najważniejszych miast i rzek. |
Szanuje język ojczysty i tradycje narodowe. |
Zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski. |
Zna piękno swojego kraju, regionu, miasta |
Organizowanie spacerów i wycieczek – kierowanie obserwacji dziecka na miejsca charakterystyczne dla dzielnicy, miasta, kraju. |
Wie, gdzie pracują jego rodzice i zna wartości wypływające z wykonywanego zawodu. |
Prowadzenie rozmów, zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców, dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola, Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, lekarza, policjanta, nauczyciela itp. |
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy ( z określonego miejsca) |
Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, ogród przedszkolny) oraz na wycieczkach. |
Rozumie zakaz brania do rąk nieznanych przedmiotów, produktów. |
Przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze itp. otrzymywane od obcych). |
Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu. |
Omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia czy innej dolegliwości. |
Zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania. |
Zapamiętanie własnego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania. |
Unika niebezpiecznych zabaw i zachowań. |
Dostarczanie dzieciom wzorów zachowania ( filmy edukacyjne, teatrzyki, pogadanki) – poznawanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań. |
Zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi. |
Poznawanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu. |
Nie zbliża się do nieznanych zwierząt. |
Oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu dzieci w zoo, omówienie zachowań zwierząt - gdy: zwierzę jest zdenerwowane, chore, boi się, Organizowanie spotkań z weterynarzem. |
Przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych. |
Dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy ( wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki), Organizowanie spotkań z policjantem, strażnikiem miejskim. |
Uważnie porusza się po budynku przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym. |
Ustalenie jasnych zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu – przestrzeganie umów grupowych. |
DBAJ O SWOJE ZDROWIE:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECI: |
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA: |
---|---|
Zna zasady porozumiewania się z nauczycielem i kolegami. |
Dostarczanie wzorców właściwego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach. |
Rozumie znaczenie pobytu na świeżym powietrzu w różnych porach roku; Potrafi zorganizować zabawy i gry terenowe w przedszkolu i po zajęciach; Rozumie znaczenie potrzeby aktywnego wypoczynku; |
Codzienne korzystanie z pobytu w ogrodzie. Organizowanie zabaw na terenie ogrodu. Poznawanie sposobów aktywnego wypoczynku po zajęciach w przedszkolu |
Rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody. |
Uczenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubierania w zależności od warunków atmosferycznych. Rozumie zależności przegrzewania organizmu a zachorowalnością. |
Dba o czystość swojego ciała i ubrania. |
Rozumienie znaczenia codziennego mycia ciała. Wdrażanie do konieczności codziennego zmieniania ubrania. Przestrzeganie zasady mycia rąk po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami. Nabywanie umiejętności prawidłowego mycia zębów. Zwracanie uwagi na nie używanie przedmiotów (takich jak ręcznik, grzebień, chusteczka...) należących do innych dzieci |
Rozumie potrzebę spożywania warzyw i owoców |
Przełamywanie niechęci do spożywania surówek i owoców. Rozumienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla organizmu jako źródła witamin. Samodzielne przyrządzanie surówek dla swoich kolegów. |
Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania |
Organizowanie wycieczek do gospodarstw ekologicznych. Zakładanie małych hodowli – rzeżucha, pietruszka, szczypior. Organizowanie spotkań ze specjalistami ds. żywienia. |
Porozumiewa się umiarkowanym głosem, unika hałasu. |
Uczenie się mówienia cichym głosem. Rozumienie znaczenia cichej zabawy i nie przeszkadzania innym. Rozumienie szkodliwości hałasu dla organizmu. |
Lubi zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne Odczuwa potrzebę uczestniczenia w zabawach ruchowych |
Czynne uczestniczenie w zabawach ruchowych, terenowych, ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, spacerach, wycieczkach. Wykorzystywanie potrzeby spontanicznego ruchu dziecka. |
Odczuwa radość z podejmowanego wysiłku fizycznego. |
Doskonalenie sprawności fizycznej, zapobieganie wadom postawy. |
Nie boi się wizyty u lekarza |
Rozumie potrzeby kontrolnych wizyt u lekarza pediatry i stomatologa. Wdrażanie do potrzeby kontrolowania i leczenia zębów. Wskazywanie przykładów nie dbania o własne zdrowie. |
IX. SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi ,, Kodeks Przedszkolaka” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA DZIECI PRZESTRZEGAJĄCYCH USTALONYCH
NORMY I ZASAD ZACHOWANIA.
- pochwała wobec grupy,
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed rodzicami,
- nagradzanie poprzez sprawienie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy;
- obdarzania dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększanie zakresu jego samodzielności;
- przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;
- drobne nagrody rzeczowe, emblematy uznania.
NAGRADZAMY ZA:
- stosowanie ustalonych umów i zasad,
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
- wypełnienie podjętych obowiązków,
- bezinteresowną pomoc innym,
- stosowanie zasad ochrony przyrody,
- aktywny udział w pracach grupy.
Ustalenie akceptowanych norm postępowania skutkuje ustaleniem konsekwencji za brak przestrzegania obowiązujących zasad.
SPOSOBY WYRAŻANIA DEZAPROBATY ZA NIESTOSOWANIE SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE ZASAD:
- upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad),
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju;
- modelowanie zachowania – rozwijanie empatii;
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu.
WYRAŻANIE DEZAPROBATY STOSUJEMY ZA:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne,
- niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.
X. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA NR 35 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. ANNY DYMNEJ W KRAKOWIE
DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ , KTO:
W relacjach z wychowankami:
- Jest przyjacielem dziecka, wspiera go w rozwoju.
- Zna i przestrzega prawa dziecka.
- Jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia.
- Jest kreatywny i empatyczny,
- Częściej stosuje nagrody niż kary.
- Zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic.
- Potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
- Wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej.
- Pogłębia wiedzę rodziców - informuje o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka.
- Wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych.
- Uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka.
- Stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu głównych środowisk edukacji dziecka.
- Zna warunki życia dziecka i zainteresowania.
- Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
W relacjach z przedszkolem:
- Łatwo nawiązuje kontakty, jest komunikatywny.
- Potrafi współpracować w zespole, jest koleżeński.
- Identyfikuje się z przedszkolem i pracą pedagogiczną.
- Potrafi zaplanować pracę opiekuńczo -wychowawczo – dydaktyczną zgodnie ze strategią rozwoju przedszkola.
- Posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i stale doskonali swój warsztat pracy dbając o swój rozwój.
- Sumiennie i starannie przygotowuje się do zajęć z dziećmi.
- Podejmuje z własnej inicjatywy różnorodne czynności poza ustalonym harmonogramem godzin.
XI. MODEL PRACOWNIKA OBSŁUGI
DOBRY PRACOWNIK:
- Potrafi współdziałać z nauczycielem.
- Dba o bezpieczeństwo dzieci.
- Jest odpowiedzialny, kulturalny.
- W kontaktach interpersonalnych jest życzliwy i taktowny.
- Zna swoje obowiązki i sumiennie się z nich wywiązuje.
- Jest otwarty na problemy przedszkola.
- Nie angażuje się w kontakty nauczyciela z rodzicami.
XII. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
- Poznanie środowiska rodzinnego wychowanków.
- Współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych.
- Prowadzenie pedagogizacji rodziców.
- Stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach.
- Inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska.
- Przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy.
- Przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych.
- Inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.
XIII. ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIM LOKALNYM
- Kontynuowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, placówkami oświatowymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie Krakowa poprzez udział w przygotowywanych imprezach i akcjach charytatywnych.
- Organizowanie imprez kulturalnych dla rodziców i środowiska lokalnego.
- Współdziałanie w pozyskiwaniu sponsorów na potrzeby związane z wychowaniem dzieci.
XIV. SYSTEM INFORMACJI O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECKA
Informacja o postępach edukacyjnych dziecka ma:
- Służyć jego rozwojowi, wskazywać jego mocne i słabe strony;
- Motywować do osiągania postępów rozwojowych i edukacyjnych;
- Służyć, jako podstawa do rozmowy z rodzicami;
- Ułatwić kontakt z rodzicami – tworząc w ten sposób partnerski układ mający na celu pomoc dziecku w osiągnięciu jak najpełniejszego rozwoju.
Formy przekazywania informacji:
- rozmowa indywidualna, konsultacja,
- zebrania ogólne i grupowe,
- kąciki dla rodziców, informacja pisemna – arkusze diagnozy ,
- zajęcia otwarte,
- wspólne uroczystości i imprezy – festyny.
XV. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA
Miarą osiągnięcia celów programu wychowawczego będzie:
1. OBRAZ DZIECKA, KTÓRE:
- rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie
- dostrzega i rozumie innych, akceptuje ich odrębność
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych
- używa zwrotów grzecznościowych
- potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły
- wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania a także dostrzega je u innych
- rozumie potrzebę rozwiązywania sporów
- rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne
- rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
- zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
- zna swoje prawa i obowiązki
- szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość i szacunek
- rozumie potrzebę pomocy dorosłych w sytuacjach trudnych,
- jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym,
- podejmuje próby oceny swojego postępowania,
- szanuje swoją i cudzą własność,
- rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
- ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych
- umie z godnością przyjmować porażki
- interesuje się otaczającym światem
- zna i kultywuje tradycje rodzinne, środowiskowe, regionalne i narodowe
- ma świadomość przynależności narodowej, rozpoznaje barwy narodowe, godło, rozumie pojęcie- ojczyzna.
2. DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
RODZICE:
- podejmują systematyczną współpracę z placówką,
- są otwarci na rady i sugestie nauczyciela,
- czują się współgospodarzami,
- biorą czynny udział w pracach przedszkola,
- służą radą i pomocą.
3. ZADOWOLENIE NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z:
- jednolitych oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli,
- osiągania dobrych efektów pracy,
- bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptowania jego podmiotowości,
- wzrostu poziomu kompetencji wychowawczych.
4. UWAGI KOŃCOWE
- Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są wszystkie nauczycielki.
- Program zostanie wykorzystany do tworzenia mikrosystemów wychowawczych dla poszczególnych grup.
- Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.
- W ewaluacji uwzględnia się opinie wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, przedstawicieli organów prowadzących oraz sugestie nadzoru pedagogicznego.
Sposoby ewaluacji
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
- plany, zapisy w dziennikach;
- arkusze obserwacji;
- ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli
- ocena realizacji „Programu Wychowawczo - Profilaktycznego” na końcowej Radzie Pedagogicznej.
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
- ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami.
- protokoły zebrań z rodzicami;
- informacja zwrotna od rodziców.
XVI. LITERATURA:
- Dobson J.S. „Dzieci i wychowanie- pytania i odpowiedzi”, Vocatio, Warszawa 2000,
- Faber A., Mazlish E., „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”, Media Rodzina, Poznań 1992,
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Konwencja Praw Dziecka
- Kwiatowska M. (red), „Podstawy pedagogiki przedszkolnej”, WSiP, Warszawa1985,
- Muszyński H., „ Zarys teorii wychowania”, PWN, Warszawa 1977,
- Obuchowska I., „Kochać i rozumieć – jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo”, Media Rodzina, Poznań 2000,
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
- Pomykało W.(red), „Encyklopedia pedagogiczna”, Fundacja Innowacja Warszawa 1997,
- Portmann R. „Gry i zabawy przeciwko agresji”, Jedność, Kielce 1999,
- Prekop J., Schweizer CH., „Niespokojne dziecko – poradnik dla zaniepokojonych rodziców”, Media Rodzina, Poznań 2000,
- Prus- Wiśniewska H., „Zanim dziecko pójdzie do szkoły”, Medium, Warszawa 1995,
- Sękowska Z., „Współzależność wychowania i rozwoju dziecka”, Wyd. Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1984,
- Statut Przedszkola nr 35 w Krakowie
- Szablak K. (red), „Wychowując mówmy jednym głosem”, Oficyna Współczesna, Poznań 1998,
- Ziemska M., „Rodzina i dziecko”, PWN, Warszawa 1986.
DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ
Nasze zasady:
- Dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów.
- Akceptujemy wszystkich takimi, jakimi są.
- Przestrzegamy zasad współżycia społecznego.
- Nie krzywdzimy nikogo i nikt nie może nas skrzywdzić.
- Ponosimy konsekwencje własnego zachowania.
- Podczas zabaw mamy prawo do wyboru towarzysza zabawy.
- Konflikty rozwiązujemy w sposób cywilizowany, poprzez rozmowę i wyjaśnienia.
- Negatywne emocje i stres rozładowujemy w sposób społecznie akceptowany niekrzywdzący nikogo.
- Nie wyrywamy zabawek, zabawką bawi się dziecko , które pierwsze ją wzięło, negocjujemy, dzielimy się zabawkami.
- Zabawkę domową przynosimy w piątek , każdy sam pilnuje swojej zabawki.
- Podczas zajęć zabawki odkładamy.
- Każde dziecko sprząta po zabawie. Następną zabawkę bierzemy wtedy, gdy odłożyliśmy na miejsce poprzednią.
- Staramy się być życzliwi i uprzejmi, używamy zwrotów grzecznościowych: PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM.
- Przychodząc witamy się, odchodząc żegnamy się z Panią i kolegami.
- Staramy się utrzymywać porządek wokół siebie.
- Dbamy o swój wygląd i estetykę ubrania.
- Przestrzegamy poleceń nauczycieli.
- Gdy nam coś dolega, boli lub gdy dzieje się z nami coś niedobrego zgłaszamy natychmiast do nauczyciela.
- Okazujemy szacunek dorosłym i kolegom
- Szanujemy wolność i godność osobistą drugiego człowieka.
Chcemy:
- pomagać sobie wzajemnie;
- być uprzejmi;
- bawić się zgodnie;
- szanować własność innych;
- słuchać poleceń dorosłych;
- dbać o książki i zabawki;
- dbać o czystość i porządek;
- szanować pracę innych;
- okazywać uczucia
- mówić, co myślimy i czujemy.
Nie możemy:
- bić, popychać i wyrządzać krzywdy innym;
- przezywać i wyśmiewać innych;
- przeszkadzać innym w zabawie i w pracy;
- niszczyć pracy innych;
- krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć;
- niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu;
- oddalać się od grupy podczas wyjść w teren.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Grupy dzieci 3 - letnich
Cel:
- Przystosowanie dzieci do życia w nowym środowisku oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- ma poczucie bezpieczeństwa;
- ma dużo swobody;
- potrafi dostrzec konsekwencje swojego zachowania;
- potrafi samodzielnie decydować o wyborze zabawki, podejmując z pomocą nauczycielki różnorodną aktywność zgodnie ze swoimi zainteresowaniami;
- współpracuje z osobą dorosłą w prostych czynnościach samoobsługowych i porządkowych;
- uczestniczy w rozmowach z nauczycielką indywidualnie lub małych grupach;
- stosuje się do najważniejszych zasad i zwyczajów obowiązujących w zabawie i we wzajemnym współżyciu;
- ufnie i bezpośrednio odnosi się do osób dorosłych.
Grupy dzieci 4 - letnich
Cel:
- Dziecko czynnie poznaje życie w grupie i znajduje w niej swoje miejsce
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- zna zasady dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi i przestrzega ich;
- potrafi wyrazić swoje potrzeby w kontaktach z dorosłymi i innymi dziećmi;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia u siebie i innych ;
- sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, współdziała z rówieśnikami;
- nie okazuje zdziwienia wobec dzieci z ułomnościami;
- opiekuje się nowo przybyłymi kolegami;
- planuje własne działania , gromadzi informacje o sobie;
- potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.
Grupy dzieci 5, 6 - letnich
Cel:
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- radzi sobie z własnymi emocjami , właściwie reaguje na przejawy emocji u innych;
- zna swoje upodobania , zainteresowania, poszukuje form aktywności i wyrażania ich;
- potrafi wyrazić słowami swój problem, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela zdecydować , jak go rozwiązać ;
- wyraża się w jasny i zrozumiały dla otoczenia sposób i potrafi wysłuchać wypowiedzi innych;
- współdziała w zespole podczas zabaw czynnościowych i prac porządkowych ;
- współdziała z dorosłymi w opiekowaniu się młodszymi dziećmi;
- próbuje samodzielnie rozwiązać konflikty zgodnie z ustalonymi normami postępowania;
- rozumie wartość koleżeństwa, dobroci, uczciwości, obowiązkowości;
- przeciwstawia się objawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania.